Огляд законодавства, Листопад, 2018
26 листопада 2018 року Верховна Рада України затвердила Указ Президента України “Про введення воєнного стану в Україні” від 26 листопада 2018 року № 393, який передбачає можливість встановлення цілого ряду обмежень конституційних прав громадян та юридичних осіб. При цьому, в даному документі ми зосередились, переважно, на обмеженнях, що можуть вплинути на юридичних осіб та їх господарську діяльність. Cлід зазначити, що воєнний стан введено не на всій території України, а тому все описане далі буде стосуватися виключно обмежень в наступних регіонах України: Вінницькій, Луганській, Миколаївській, Одеській, Сумській, Харківській, Чернігівській, а також Донецькій, Запорізькій, Херсонській областях та внутрішніх водах України Азово-Керченської акваторії. Воєнний стан введено строком на 30 діб, утім за наявності необхідних підстав він може бути продовжений. Згідно Указу Президента України від 26.11.2018 р. № 393/2018 воєнний стан вводиться з 14:00 год. 26 листопада 2018 року та буде тривати до 14:00 год. 26 грудня 2018 року. Перелік обмежень, які можуть бути тимчасово введені в умовах воєнного стану, визначений ч. 1 ст. 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», та включає в себе:
В умовах воєнного стану правосуддя повинно здійснюватися виключно судами, які створені відповідно до Конституції України. При цьому скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства так само, як і створення надзвичайних чи особливих судів забороняється. Однак у випадку неможливості здійснення правосуддя судами на території, на якій введено воєнний стан, може бути змінена територіальна підсудність або місцезнаходження судів. Наведені вище обмеження прав та законних інтересів юридичних осіб не вводяться автоматично Указом Президента України, а можуть запроваджуватись лише рішенням військового командування (насамперед, Генерального штабу Збройних Сил України), погодженим органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Винятком є рішення про запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану у місцевостях, де ведуться бойові дії. В цих випадках рішення приймаються безпосередньо військовим командуванням та військовими адміністраціями (у разі їх утворення). Таким чином, введення воєнного стану в окремих областях України не є автоматичним запровадженням обмежень прав та законних інтересів громадян та юридичних осіб. Для запровадження таких обмежень обов’язковим є ухвалення відповідних рішень військовим командуванням або військовими адміністраціями (у разі їх утворення), які мають бути погоджені органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Разом з цим, вважаємо доцільним вказати про наявність додаткових ризиків, що можуть бути наслідком введенням воєнного стану на окремих територіях України. До таких ризиків, на нашу думку, можна віднести:
Юристи ЮФ «Антіка» слідкуватимуть за розвитком подій та інформуватимуть Вас про всі актуальні зміни, що стосуються введення воєнного стану на окремих територіях України та їх вплив на бізнес. ______________________________________________________________ Цей огляд останніх змін до чинного законодавства України не є юридичною консультацією і може бути використаний виключно для отримання загальної інформації. За додатковою інформацією звертайтесь до юридичної фірми «Антіка»: вул. Хрещатик, 12, 2-й поверх м. Київ, 01001, Україна тел./факс: +38 044 390 09 20/21 |