Огляд законодавства. Квітень 2020
19 квітня 2020 року вступили в силу зміни до Закону України «Про публічні закупівлі», що були прийняті у вересні минулого року. Вони впроваджують чимало нововведень, які суттєво змінюють звичні для учасників закупівель та замовників процедури.
Серед головних новацій слід зазначити зменшення «допорогової закупівлі» з 200 тис. грн. до 50 тис. грн. При цьому замовник тепер має звітувати (публікувати на ProZorro) щодо інформації про укладені договори, незалежно від їх суми. Раніше інформацію про договори менш ніж на 50 тис. грн. не потрібно було публікувати.
Закупівлі вартістю від 50 тис. грн. до 200 тис. грн. проводяться за спрощеною процедурою, головною особливістю якої є зменшений строк закупівлі – оголошення публікується за 6 робочих днів до дати подачі пропозицій. Для закупівель менше 50 тис. грн. створюється система електронного каталогу – фактичних цінових пропозицій компаній на різні товари, які замовник може використовувати при закупівлі.
Нова процедура закупівлі – торги з обмеженою кількістю учасників. Фактично, це добре відома з процедур закупівлі міжнародних донорів двоетапна процедура закупівлі. На першому етапі проводиться кваліфікаційний відбір учасників закупівлі. Важливий момент: учасників, які подали пропозицію, має бути не менше чотирьох. На другому етапі, до якого має бути допущено щонайменше трьох учасників, проводиться безпосередньо закупівля за процедурою відкритих торгів, але серед учасників, які пройшли кваліфікацію на першому етапі.
Важливі нововведення стосуються також і самої процедури відкритих торгів. Так, замовники можуть використовувати новий додатковий критерій у вигляді фінансової спроможності учасників. При цьому мінімальний розмір не може бути більшим очікуваної вартості самої закупівлі.
Ще однією важливою новацією процедури стала можливість усунення незначних недоліків в тендерній пропозиції переможця закупівлі протягом 24 годин з дати оголошення. Відтепер, замовник більше не зможе відхиляти учасників на формальних підставах у вигляді відсутності окремих сторінок документів чи наявності помилок у поданій пропозиції.
Слід також згадати й уведення нового терміну – «аномально низька ціна закупівлі». У випадку, якщо ціна найбільш економічно вигідної пропозиції за результатами аукціону є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону, система автоматично позначає ціну учасника як аномально низьку. У цьому випадку учасник зобов’язаний надати обґрунтування своєї ціни, а замовник має відхилити пропозицію переможця, якщо таке обґрунтування не зможе підтвердити реальність наданої цінової пропозиції.
Також були введені додаткові умови для відхилення пропозиції учасника: наявність заборгованості зі сплати податків та зборів і негативний досвід роботи з учасником протягом останніх трьох років.
Загалом зміни до закону мають підвищити рівень контролю й прозорості процедури закупівель та усунути низку критичних проблем, які існували в минулому та широко використовувались для зловживань. Втім, нові процедури мають пройти апробацію на практиці щодо їх доцільності та ефективності.
______________________________________________________________
Цей огляд останніх змін до чинного законодавства України не є юридичною консультацією і може бути використаний виключно для отримання загальної інформації.
За додатковою інформацією звертайтесь до юридичної фірми «Антіка»:
вул. Хрещатик, 12, 2-й поверх
м. Київ, 01001, Україна
тел./факс: +38 044 390 09 20/21