Пан або програв: як успішно оскаржувати результати держзакупівель

04.03.2020

Олександр Третьяков

Mind.UA

Про основні нюанси процедури оскарження, які суттєво збільшують шанси на успіх

Пан або програв: як успішно оскаржувати результати держзакупівель

Уряд розпочав реформу державних закупівель.У Кабміні запевняють, що незабаром закупівлі робитимуть менша кількість людей, але більш професійних. Крім того, запровадять періодичне тестування на поліграфі людей, які приймають рішення щодо закупівель.

Проте, в очікуванні змін компанії, що беруть участь у держзакупівлях, іноді стикаються із необхідністю оскарження їх результатів.

Як домогтися успішного оскарження та про суттєві норми та правила цієї процедури розповів Mind старший юрист юридичної фірми «Антіка» Олександр Третьяков.

З кожним роком кількість скарг щодо результатів державних закупівель зростає. Чинне законодавство встановлює досить простий і прозорий шлях для оскаржень рішень, дій або бездіяльності замовника тендеру. Щоб збільшити шанс на позитивний результат розгляду вашої скарги, варто знати та дотримуватися певних норм та правил.

Уповноваженим органом, який приймає скарги на дії замовників державних закупівель, є Антимонопольний комітет України у складі постійно діючої колегії із трьох державних уповноважених. За даними АМКУ, в період з 2014 до 2018 років кількість скарг зросла більш ніж увосьмеро. Так, у 2018 році до колегії надійшло 7786 скарг, 58% з них задовольнили повністю.

Процедура оскарження результатів держзакупівель майже в повному обсязі здійснюється через систему ProZorro. Саме через неї слід подавати скарги. Приклади (шаблони) найпоширеніших скарг та опис процедури оскарження також можна знайти на сайті.

Найпоширеніші скарги:

  • щодо дискваліфікації учасника – подаються у випадках, коли тендерна пропозиція була неправомірно відхилена замовником;
  • щодо дискримінаційних/незаконних вимог замовника закупівлі – подаються у випадках, коли вимоги замовника є дискримінаційними або незаконними;
  • щодо змови учасників – подаються у випадках, коли існують підстави вважати, що учасники тендеру змовились між собою (процедура розгляду таких скарг не регулюється законодавством у сфері публічних закупівель).

Про терміни оскарження

Щоб не «пролетіти» зі скаргою, потрібно подати її у строки, визначені законом. Вони ж залежать від стадії процедури держзакупівлі.

  • Не пізніше ніж за 4 дні до дати подання тендерних пропозицій подаються скарги, що стосуються тендерної документації та/або рішень, дії чи бездіяльності замовника закупівлі. Їх слід подати до закінчення строку для подання тендерних пропозицій.
  • Протягом 5 днів з дня оприлюднення на ProZorro протоколу розгляду тендерних пропозицій подаються скарги, що стосуються рішень, дій чи бездіяльності замовника закупівлі. Подавати їх потрібно після розгляду тендерних пропозицій на відповідність технічним вимогам та кваліфікаційним критеріям.
  • Протягом 10 днів з дня оприлюднення на ProZorro повідомлення про намір укласти договір, але до дня укладення договору про закупівлю подаються скарги, що стосуються рішень, дій чи бездіяльності замовника закупівлі. Їх слід подавати після оцінки пропозицій учасників.

Процедурні питання

Постійно діюча колегія АМКУ розглядає скарги протягом трьох робочих днів з дати подання. Після чого виносить вердикт – брати до розгляду чи відхилити. Якщо скаргу взяли до розгляду, тоді процедура закупівель призупиняється до винесення рішення АМКУ.

Саму ж скаргу комітет має розглянути протягом 15 робочих днів. У більшості випадків розгляд скарги призначається через 5–10 днів з дати її подання та проходить в одне засідання колегії, що знаходиться за адресою головного офісу АМКУ: Київ, вул. Василя Липківського, 45.

Один із проблемних моментів роботи системи – замовникам та учасникам з регіонів часто незручно або дорого направляти до Києва представника, який братиме участь у засіданні АМКУ, особливо якщо сума закупівлі порівняно невелика.

Рішення АМКУ набирають чинності з дня їх прийняття та є обов’язковими для виконання замовниками, особами, яких вони стосуються.

Законом «Про публічні закупівлі» також передбачена й друга ланка оскарження. Якщо учасник закупівель не погоджується з рішенням АМКУ, протягом 30 днів він може подати скаргу до суду. Щоправда, є одне «але» – це довга та дорога процедура порівняно із оскарженням через АМКУ. Тому цей інструмент мало хто використовує.

Важливі моменти

Чимало учасників та замовників тендерів нарікають, що при розгляді скарг Комітет бере до уваги переважно формальні ознаки. Тож слід це враховувати та більш ретельніше готувати пропозиції.

Щоб підготувати якісну та ефективну скаргу на рішення, дії або бездіяльність замовників тендеру, а також підвищити шанси на її успішний розгляд, слід виконувати наступні правила:

  • Дотримуйтеся нормативних вимог до змісту скарги, встановлених ст. 18 закону «Про публічні закупівлі». Або ж ваша скарга може залишитися без розгляду.
  • Користуйтеся шаблонами скарг, які розміщені на сайті ProZorro. Це спростить роботу в процесі підготовки, дозволить структурувати зміст скарги та підготувати «звичний» для органу оскарження формат документа.
  • Обов’язково додайте до скарги платіжний документ про внесення плати за оскарження з відміткою банку про проведення платежу. За подання скарги по процедурі закупівлі товарів або послуг сплачується збір у розмірі 5000 грн, за подання скарги по процедурі закупівлі робіт – 15 000 грн.
  • Намагайтеся зробити текст скарги максимально інформативним. Зазначайте лише ті обставини й факти, які дійсно вказують на наявність перелічених вами порушень та обґрунтовують ваші вимоги.
  • Вкажіть у скарзі, яким чином рішення, дії чи бездіяльність замовника закупівлі порушують ваші законні права та інтереси. Обґрунтовуйте, чому ви так вважаєте. Це надзвичайно важливо у випадку подання скарги  на дискримінаційні умови чи інші порушення тендерної документації.
  • Пам’ятайте про строки на оскарження й не намагайтеся «вскочити в останній вагон», оскільки скарги, подані після закінчення строку оскарження, автоматично не приймаються системою електронних закупівель. І ще один важливий момент: скарги подаються виключно в електронній формі, а технології мають здатність збоїти.
  • Зробіть скаргу «зручною» для працівників АМКУ: «підсвітіть» обставини та факти, які, на вашу думку, підтверджують вашу позицію; надайте як окремі додатки до скарги документи і матеріали, на які посилаєтеся, та вважаєте, що вони підтверджують вашу позицію та можуть вплинути на позитивний розгляд справи; зазначте в «шапці» скарги ідентифікатор закупівлі в системі ProZorro. Роздруковуйте додатки та посилання, які робите по тексту заяви.

Дотримання таких простих і водночас важливих рекомендацій хоча й стовідсотково не гарантує позитивного результату, але суттєво підвищує ваші шанси на успіх.