Інформація у видобувних галузях стає прозорою

Огляд законодавства, Вересень, 2018

Інформація у видобувних галузях стає прозорою

18 вересня 2018 року Верховна Рада України прийняла в другому читанні та в цілому законопроект No 6229 “Про забезпечення прозорості у видобувних галузях” (далі – Законопроект).

Законопроект ухвалений на виконання міжнародних зобов’язань України у зв’язку з приєднанням до Ініціативи щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях (ІПВГ) та імплементації актів законодавства ЄС в частині підвищення прозорості господарської діяльності у видобувних галузях.

Основною метою Законопроекту є надання громадськості доступу до повної та об’єктивної інформації щодо платежів суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, на користь отримувачів платежів, інформації про обсяги видобування, кінцевих бенефіціарних власників, переліку видобувних проектів тощо.

З набуттям чинності Законопроектом всі суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, їх материнські підприємства, що зареєстровані в Україні, а також Міністерство енергетики та вугільної промисловості України (далі – Міненерго) та Державна служба геології та надр України (далі – Держгеонадра) повинні розкривати відповідну інформацію у визначеному Законопроектом обсязі та порядку.

Так, суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, та їх материнські підприємства повинні подати до Міненерго та незалежного адміністратора, що обирається Міненерго на конкурсній основі, звіт про платежі на користь держави (у випадку материнських компаній – консолідований звіт). Вказані звіти також розміщуються суб’єктами розкриття на власному веб-сайті (за його наявності).

Крім цього, на вимогу Міненерго підприємства видобувних галузей повинні також надати або розмістити в електронній системі подання та аналізу звітності (після її створення) інформацію про істотні умови угод про користування надрами разом із відповідними витягами із таких угод.

Вказані звіти розкриваються суб’єктами господарювання та їх материнськими компаніями щорічно до 1 вересня року, що настає після звітного періоду, та повинні залишатись публічно відкритими протягом щонайменше трьох років з дня розкриття. При цьому, відповідно до Законопроекту звіт (консолідований звіт) вважається таким, що поданий своєчасно і в належній формі лише у випадку, коли Міненерго разом з незалежним адміністратором перевірить його та надасть суб’єкту розкриття повідомлення про отримання звіту та його відповідність встановленим вимогам, а також опублікує відповідне
повідомлення на своєму офіційному веб-сайті.

Примітним є також і те, що суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувній галузі на підставі договору про спільну діяльність та є учасниками спільної діяльності, готують звіти про платежі на користь держави в частині виконання договору про спільну діяльність незалежно від того, чи здійснюється будь-який платіж такими суб’єктами господарювання безпосередньо або від їхнього імені іншим учасником спільної діяльності, і незалежно від участі (частки участі) таких суб’єктів господарювання у видобувній діяльності.

За порушення передбаченого Законопроектом порядку розкриття інформації Міненерго має право оштрафувати суб’єкта господарювання, який здійснює діяльність у видобувних галузях, або його материнське підприємство. Так, у випадку нерозкриття інформації або порушення строків розкриття інформації сума штрафу становить 85 000,00 грн., а за розкриття звіту (консолідованого звіту), що містить неповну інформацію, або порушення встановленого порядку розкриття інформації передбачений штраф в сумі 34 000,00 грн. Крім того, у випадку вказаних порушень до адміністративної відповідальності притягуються також посадові особи суб’єктів господарювання.

Законопроектом також передбачено, що Міненерго оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті або в електронній системі подання та аналізу звітності (після її створення) наступну інформацію:

  • електронні версії звітів про платежі отриманні на користь держави;
  • електронні версії звітів про отриманні платежі;
  • електронні версії звітів ІПВГ;
  • інформацію про істотні умови угод про користування надрами разом із відповідними витягами із таких угод та перелік усіх таких угод із зазначенням їх реквізитів (назва та номер, сторони, дата укладення).

Держгеонадра зобов’язана оприлюднювати та постійно оновлювати на своєму офіційному веб-сайті або в електронній системі подання та аналізу звітності (за наявності такої системи) наступну інформацію:

  • інформацію про заяви на отримання спеціальних дозволів на користування надрами та заяви про проведення підготовки ділянок надр до аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами (із зазначенням, зокрема, дати надходження такої заяви, її змісту, заявника, координат ділянки надр, стадії розгляду, інформації щодо погодження чи відмови у погодженні заяви уповноваженими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, результатів розгляду заяви із зазначенням підстави у разі відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами; та
  • інформацію про видані спеціальні дозволи на користування надрами (із зазначенням, зокрема, дати надходження такої заяви, її змісту, заявника, координат ділянки надр, стадії розгляду, інформації щодо погодження чи відмови у погодженні заяви уповноваженими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, результатів розгляду заяви із зазначенням підстави у разі відмови у видачі спеціального дозволу на користування надрами).

Законопроект набуває чинності через 30 днів з дня його опублікування, а першим обов’язковим звітним періодом є 2018 рік.

Разом з цим, суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність у видобувних галузях, зобов’язані протягом 90 днів з дня набрання чинності Законопроектом надіслати до Міненерго інформацію про істотні умови угод про користування надрами (крім угод про умови користування надрами) разом із відповідними витягами з таких угод для оприлюднення в установленому порядку. Держгеонадра протягом такого ж строку зобов’язана розмістити на офіційному веб-сайті копії спеціальних дозволів на користування надрами, угод про умови користування надрами та додатків до них, включаючи зміни до програм робіт, інформацію щодо заяв на отримання спеціальних дозволів на користування надрами, заяв про проведення підготовки ділянок надр до аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами, а також щодо будь-яких змін до зазначених документів.

______________________________________________________________

Цей огляд останніх змін до чинного законодавства України не є юридичною консультацією і може бути використаний виключно для отримання загальної інформації.

За додатковою інформацією звертайтесь до юридичної фірми «Антіка»:

вул. Хрещатик, 12, 2-й поверх

м. Київ, 01001, Україна

тел./факс: +38 044 390 09 20/21

office@antikalaw.com.ua

www.antikalaw.com.ua